Inte så roligt

I kväll var jag hos veterinären med kissarna. Det var dags för den årliga vaccinationen. Det blev en mindre rolig historia.  :(
Förra gången när jag var där för ett år sedan så togs även ett blodprov på Otis eftersom han hade rasat så mycket i vikt på kort tid; då vägde han bara 4,3 kilo. Provet visade att han hade lite högt levervärde. Målet var då att han skulle få ner värdet och få upp vikten.
När jag åkte till veterinären i kväll hade jag en liten förhoppning om att det kanske inte behövdes något nytt blodprov (skitdyrt!) eftersom jag tycker att han har blivit lite större och han verkar ju må hur bra som helst; han äter, dricker och går på toa som han ska och han t.o.m. leker ganska mycket trots att han är 15 år gammal.
När vi väl kom dit så pratade jag först med veterinären om förra besöket och varför blodprovet hade tagits då. Vi vägde honom för att se om han hade gått upp i vikt som jag trodde att han skulle ha gjort. Nej, han hade rasat ännu mer! Nu väger han bara 3,6 kilo! Då blev det ju definitivt ett nytt blodprov som visade att levervärdet har ökat och nu börjar bli farligt högt. Måste åtgärdas!
Veterinären ställde också en del frågor eftersom vikten rasar trots att han äter. Äter han mycket? Ja, som en häst. Har han ändrat personlighet? Ja, han leker som en kattunge. Låter han? Ja, han ylar väldigt mycket och väldigt ofta... Jaha, det var enligt veterinären starka tecken på att det kan vara något fel på sköldkörteln. Inte helt ovanligt hos äldre katter. Ännu ett prov togs.  :S  Det ska jag få svar på om några dagar. Om det visar sig att han är sjuk så måste han vårdas för det. Gör vi ingenting åt det så kommer han att dö. Men med vård kan han leva i några år till. Då finns det två alternativ beroende på hur allvarligt det är; det ena är medicinering med piller resten av hans liv, vilket jag kan klara av själv. Det andra är en veckas jod-behandling på Djursjukhuset i Jönköping, vilket medför speciell hantering av hans bajs ett tag efteråt eftersom det då innehåller radioaktivt avfall. Denna behandlig kan fås till den nätta summan av minst 15.000:-.  :(
Efter denna mindre roliga information var det dags att betala och åka hem. Vaccineringarna och proverna kostade mig 2.200:-.  :(  *Betalade med pengar som jag inte har*

Nu är det bara att vänta på provsvaren...  :/

(På kissarnas blogg finns en bild på Otis med bandaget. Han är så söt!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0