Strömlöst

Vaknade av ett pipande ljud i morse. Trodde först att det var larmet men insåg ganska snart att det inte var det vanliga ljudet. Kollade på klockan och såg att den bara var 07.30. Larmet ska gå på 08.00 och i mitt nyvakna och förvirrade tillstånd (det var ju alldeles för tidigt!) så fattade jag inte alls vad det var. Fick för mig att det kom utifrån, men Tilda som låg och sov bredvid mig hoppade upp och sprang ut i hallen. Då masade jag mig ur sängen och följde efter henne in till "kontoret" där jag upptäckte att ljudet kom från basenheten till min telefon. Fattade inte alls varför den hade börjat pipa frenetiskt, men gick och hämtade telefonen. Testade den och märkte att jag inte hade någon kopplingston. Satte den i basenheten och tänkte något i stil med att "jäkla skit-telefon som har pajat".
Gick tillbaka till sängen för att sova en halvtimma till, och precis när jag la mig ner så såg jag att klockradion hade slocknat. Gick upp igen och tog ett varv i lägenheten för att upptäcka att allt var helt dött. Ingen ström alls!  :S
Det var ju iofs ingen fara på taket så dags på dygnet; eftersom det är dagsljus så ser man ju vad man pysslar med. Men det som jag oroade mig för var kylskåpet och frysen; det är ju inte så bra om maten förstörs.  :(  Efter ca 20 minuter knallade jag en våning ner och ringde på hos vaktmästaren för att höra om han visste vad som pågick. Han hade ingen aning han heller, förutom att det var lika dött hos honom. Planerade strömavbrott brukar ju meddelas i förväg, så förmodligen var det här något helt annat.
Som tur var kom elen tillbaka några minuter efter klockan 08.00, så mina kylvaror klarade sig.  :)  Dessutom så kom jag ju ur sängen lite tidigare än vanligt. Positivt!  :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0