Bäst före

Jag ringde till Livsmedelsverket i dag för att ta reda på hur reglerna egentligen är när det gäller varor med "Bäst före"-datum. Enligt Livsmedelsverket gäller följande: Om en vara har "Bäst före"-datum FÅR man sälja den efter utgånget datum. Men om en vara har "Sista förbrukningsdag" så får man INTE sälja den när datumet har passerat. Så alltså hade inte barpersonalen på "De Klomp" fel när de sa att de fick sälja den gamla ölen.
Däremot tyckte kvinnan på Livsmedelsverket som jag pratade med att barpersonalen borde ha informerat om datumet när de sålde ölen till oss. (Vad var det jag sa?!?) Dessutom ska kunden ha möjlighet att själv få bestämma om han eller hon vill ha en vara som har passerat utgångsdatumet eller en fräsch vara. (Vad var det jag sa?!?) Hon sa också att det är försäljarens ansvar att en vara som har gått ut i tid fortfarande ska vara tjänlig, alltså t.ex. ätbar eller drickbar så att man inte blir sjuk av den. Hon tyckte också att det var väldigt fräckt av dem att ta fullt betalt för något gammalt. Så det så!  :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0