Otäck upplevelse

I dag var jag med om något väldigt otäckt på praktiken. Vi skulle kastrera en honkatt (jag har redan hunnit vara med om ganska många under de här veckorna) men den här gången blev det inte som vanligt.
Veterinären gav henne lugnande, inga problem. Han gav henne morfin, inga problem. Han gav henne sömnmedel, inga problem. En liten stund senare började vi förbereda henne för ingreppet, dvs. vi la henne i rätt position och skulle göra i ordning henne. Då plötsligt! Då rörde hon helt oväntat på ena frambenet och direkt efter började ögonen röra sig från sida till sida i jättehögt tempo. Hon började rycka i hela kroppen som i ett krampanfall och det övergick sedan i mer vanliga kroppssrörelser där hon i panik försökte att resa på sig. På något konstigt sätt reagerade hon på sömnmedlet och i stället för att somna djupt så "vaknade" hon. Hon var alltså vaken men hon var inte på långa vägar i vår värld. Hon var starkt förvirrad och hallucinerade något fruktansvärt!  :O  Veterinären gav henne något medel för att få ner stressnivån i kroppen så att hon skulle lugna ner sig. Vi satte henne i en bur för att hon inte skulle göra sig illa, och buren fick sedan stå i ett mörkt och tyst rum för att hon skulle komma ner i varv. Vi höll henne så klart under uppsikt hela tiden. Efter ungefär 20 minuter började hon så smått att lugna ner sig men det tog ytterligare en bra stund innan hon kom tillbaka till vår värld. Några timmar senare åkte hon hem till sina människor. Fortfarande okastrerad, men hon var lugn och mådde bra igen som tur var.
 
Det kan tydligen hända, men det är ytterst ovanligt att någon reagerar på sömnmedlet. En orsak kan vara hög stressnivå hos patienten innan sövning. Veterinären berättade att han under sina 12 år som veterinär bara har varit med om det en gång tidigare.
Som tur är så är jag ganska stresstålig, så trots att jag blev både orolig och rädd för kattens skull så var jag direkt redo att snabbt göra det veterinären sa åt mig att göra. Men shit vad läskigt det var!  :/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0