Trivs på praktiken

Redan fredag igen. Praktikveckan började med en avlivning och den slutade med en avlivning, men däremellan har det som tur är inte varit någon. De två första veckorna fick jag vara med om avlivningar nästan varje dag, så den här veckan har ju varit bättre på det sättet. Det är så fruktansvärt sorgligt och jag tycker att det är hemskt jobbigt. Både för att jag tycker synd om djuren som ska dö och för att djurägarna är så ledsna.  :´(
Bortsett från de sorgliga stunderna så trivs jag jättebra med praktiken. Jag lär mig väldigt mycket och veterinären är också väldigt mån om att jag ska göra det. Han vill att jag ska lära mig många olika saker för att öka mina chanser att få olika jobb som har med djur att göra.
Nu kan jag t.ex. både förbereda och assistera vid operationer. Jag vet vad som används vid en operation så jag plockar fram allt och gör i ordning så att allt är klart när det är dags att börja. När patienten är sövd får jag raka och tvätta området för ingreppet och ge ögondroppar. Under själva operationen assisterar jag genom att öppna sterila förpackningar med skalpell, kompresser, nål och tråd, och annat som behövs. Efter operationen får jag tvätta av såret och lägga patienten tillrätta i buren där den ska få vakna långsamt. Under tiden tills patienten vaknar får jag titta till den med jämna mellanrum för att se så att allt är ok. Jätteroligt!  :o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0