Sömnregistrering

I går kväll tog jag på mig utrustningen som jag skulle ha för nattens sömnregistrering. Eftersom jag nu för tiden ibland har lite svårt att somna på just söndagkvällar så hade jag försökt att se till att vara trött i går kväll för att kunna somna hyfsat fort. Informationen som jag fick i fredags var att man måste ha fem timmars registrerad sömn under utredningen. Det måste inte vara fem sammanhängande timmar, men fem timmar totalt. Så min tanke var att om jag bara somnade så skulle sömnregistreringen under natten gå bra.
Nu gick det inte som jag hade tänkt mig...  :/
Jag lyckades trots allt att somna ganska fort. Men jag vaknade efter ungefär 1,5 timma och var tvungen att gå på toaletten. Det händer verkligen inte varje natt, så det var ju väldigt typiskt att det hände just i natt när jag ville kunna uppvisa en bra nattsömn. De gånger som jag behöver gå på toaletten mitt i natten brukar jag kunna somna om direkt när jag lägger mig igen. Men självklart blev det inte så i natt. När jag kom tillbaka till sängen gick det inte alls att somna om direkt, utan jag låg vaken en väldigt lång stund. Jag lyckades till slut att somna om. Vad hände då? Jo, jag vaknade igen och behövde gå på toaletten en gång till. Två gånger på samma natt! Det händer ju nästan aldrig annars. Så typiskt!  :(  Den andra gången blev likadan som den första; jag hade så klart svårt att somna om igen.
När larmet drog igång i morse och det var dags att gå upp så var jag så besviken på natten. Det är jag i och för sig fortfarande. Jag tror inte att jag fick ihop fem timmar total sömn.  :/
 
Så det här gick inte alls som planerat. Det var inte utrustningen som jag hade på mig som störde. I stället var jag stressad och spänd, och kunde inte slappna av för jag ville ha ett bra resultat på registreringen. Jag ville ju visa att jag sover bra om nätterna och att min trötthet inte beror på att jag sover dåligt. Nu kommer det ju att verka som att jag sover dåligt och att det är det som är orsaken till min trötthet.  :/  Någon på Neurofysiologiska kliniken ska nu gå igenom resultatet av registreringen och den tvåsidiga blanketten som jag också hade fyllt i, och sedan skickas sammanställningen till min läkare som utfärdade remissen. Han kommer sedan att höra av sig till mig. Då får jag se vad han säger.  :/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0