Helsingfors

I fredags utnyttjade jag äntligen mitt presentkort på en kryssning som jag fick i julklapp.  :)
Jag och Annika klev ombord på Viking Line´s Gabriella för att kl. 16.45 lämna Stockholm med destination Helsingfors. Vi installerade oss i vår A-hytt med fönster, där vi fixade till oss lite innan maten. Vi hade bokat platser på buffén redan kl. 17.30 för att hinna med annat roligt efteråt.



Glad Annika

När vi hade ätit färdigt gick vi till Taxfree för att shoppa loss.  :P  Jag hade bestämt innan vad jag skulle köpa; en Bacardi, en parfym och en likör. Tyvärr fanns inte den parfymen jag ville ha, och inte heller likören som jag letade efter. Så det enda jag köpte till mig själv var en Bacardi och lite godis. Köpte lite småsaker till andra också. Jag hade ett par alternativ både till parfymen och likören, men vi bestämde att vi skulle gå till Taxfreen på hemvägen också, så då hade jag lite tid på mig att bestämma vilka av alternativen jag ville ha.



Till mig  :P

Sedan gick vi till baren och drack drinkar.  :P  Tittade lite på underhållningen också.

         

Nästa morgon vaknade vi tidigt för att komma ut på stan i Helsingfors så fort som möjligt. Efter en stadig bufféfrukost gav vi oss iväg. Det var fint väder; lite kyligt, men sol och blå himmel. Vårt första mål var Tempelkyrkan, eller "den runda kyrkan i berget" som jag kallar den.  :P

         

Kyrkan sedd utifrån och inifrån.

Vårt andra mål var Nordens största varuhus, Stockmann. Där shoppade vi lite innan vi började vandringen tillbaka till båten. Väl ombord slappade vi lite innan vi gick till spa-avdelningen. Vi bubblade och bastade, och sedan började vi fixa i ordning oss för kvällens nöjen.
När vi skulle äta buffé kl. 19.00 hade det börjat gunga ganska ordentligt. Nej, inte på grund av alkohol! (Om det ändå hade varit så väl!) Det var nämligen STORM på havet!  :(  Så från att vi satte oss till bords och började äta blev det bara värre och värre.  :S

         

1) Lite kallt från buffén...
2) ...lite varmt...
3) ...och dessert.

Nej, det blev ingen dessert. Jag åt inte ens upp det varma som jag hade tagit; det gungade alldeles för mycket. Halvvägs in i maten började sakerna på bordet att glida lite och lösa saker som stod på golvet rasade omkull.  :S
Vi bestämde oss för att lämna middagen och gå ner till hytten, eftersom det vanligtvis gungar mindre ju längre ner i båten man är. Vår hytt låg nog för högt upp, och dessutom för långt fram, för det gungade rejält i den också. När vi kom ner till hytten kräktes jag! Allt jag precis nyss hade ätit kom upp.  *Uwäk!*  :(  Det konstiga var att jag var inte direkt illamående, jag var mest yr. Jag kände mig ordentligt berusad. Som när det gungar för att man har druckit för mycket.  ;)  Därför la jag mig sedan på vår soffa medan Annika stod upp och stödde sig mot väggen. Hon ville varken sitta eller ligga ner, för hon tyckte att det kändes bättre att stå. Hon stod och sjöng barnvisor för att koncentrera sig på något annat än illamående. I två timmar(!) stod hon upp och sjöng "Sov du lilla videung" och "Bockarna Bruce" om och om igen. Efter att ha stått emot i drygt två timmar gav hon upp och kräktes ett par gånger.
Sedan lyckades hon somna, men jag låg vaken hela natten och väntade på att det skulle mojna lite. Det gungade något för jäkligt! Åt alla håll samtidigt. Båten krängde väldigt mycket och det small ordentligt i skrovet varje gång vi dök ner i en ny våg. Blåsten tog i ordentligt och regnet piskade mot fönstren. Även fast jag vet att båten är stor, så känns den väldigt liten jämfört med havet i sådant väder.
Jag låg och försökte halvslumra lite hela natten, och vid 05.10 kände jag att vågorna inte var lika höga längre. Strax efter det lyckades jag somna, så jag fick i alla fall sova två timmar innan det var dags att gå upp och förbereda avstigning.



Så här såg jag ut när jag precis hade lämnat ifrån mig maten jag hade ätit.  ;)

Det blev ju ett konstigt antiklimax av kvällen. Vi hade fixat till oss för middag och planerat mer shopping i Taxfreen för att sedan dricka drinkar i baren och roa oss. Det blev nada. Vår kväll tog slut redan kl. 20.30 när vi gick ner till hytten, och där var vi tills vi gick upp till restaurangen för att äta frukost.  :S



Min frukost. Jag ville inte äta mer eftersom jag skulle sitta tre timmar på en buss hem. Man vet ju inte riktigt hur magen reagerar när den har varit helt tom i ett halvt dygn.

Efter frukosten gjorde vi ett nytt försök i Taxfreen, men då var jag inte riktigt på topp för att bestämma vilka av alternativen på parfym och likör som jag ville ha, så det blev inget mer sådant shoppat.  :(
Det var väldigt kladdigt på golvet i Taxfreen, så det hade förmodligen rasat en hel del flaskor där under natten.  :P

Annika köpte parfym till sig första kvällen i Taxfreen, ett tvåpack av DKNY Be Delicious, och eftersom jag sedan inte köpte någon parfym så fick jag den ena av henne!!!  :D  Hon är sååå snäll!!!



*Doftar gott*

Efter avstigning satte jag mig på bussen hem. Några timmar senare åt jag lite och däckade sedan på min säng.  ;)
Trots den hemska natten är jag nöjd med resan. Det har varit både roligt och trevligt, och jag fick ju även se Helsingfors för första gången i mitt liv.  :)


Kommentarer
Postat av: bobokrull

hahaha, jäklar va jobbigt det måste ha varit att försöka sova.

2009-10-06 @ 21:46:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0