Bluff

Jag har fått en bluffaktura. Nu är jag också en av de som det har stått så mycket om i tidningarna och pratats om på nyheterna. Jag är inte förvånad; som företagare har jag nästan förväntat mig att det någon gång skulle dyka upp en eller flera.  :/
Jag förstod direkt när jag såg den att det var något skumt. För det första så var det ett företag som jag aldrig har hört talas om, alltså ingen faktura jag förväntade mig att få. (ProMedia Kontor & Data) För det andra så var den inte ställd till butiken, utan till mitt andra lilla företag som mestadels är passivt aktivt.  *Varningsklockorna plingade intensivt*  För det tredje så kollade jag upp företaget på deras egen hemsida som stod på fakturan och där visade det sig att de säljer lexikonpaket. Hmmm... Undrar hur stor nytta jag skulle ha av ett paket med 80 lexikon på 40 språk i mitt djurhem?!?  *Skakar på huvudet*
Jag kollade upp varningslistan som finns på Svensk Handels hemsida, och jo då, det företaget står allt med där!  :)  Så i morgon ska jag ringa till Svensk Handel och sedan är det ju polisanmälan som gäller.  :S

Jag förstår att många betalar utan att tänka sig för; speciellt om det kanske är semestervikarier som inte har full koll på vilka fakturor som företaget får. Fakturan som jag fick ser ut som vilken faktura som helst, och den ser helt äkta ut. Allt som ska finnas med finns med; specifikation, org.nummer, bankgiro, adress, telefonnummer, hemsida, mailadress, F-skattsedelinfo, sista betalningsdag, moms, och summan så klart. I mitt fall 2.390:-. 
Skit också, om det ska bli en massa strul med det här nu.  :(  *Som om jag inte har nog ändå!*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0