Metalhelg i Göteborg

I fredags bar det iväg till Göteborg för en helg med metal. Med tanke på hur väderprognoserna för helgen såg ut dagarna innan (regn och åska), så var självklart regnponchon packad. Den behövdes inte; inte en droppe regn har fallit på oss under hela helgen. Vi har haft jättebra väder med uppehåll och uppåt 30 grader varmt!  :D

Jag, Pia och syrran liftade med Claes till Göteborg där han släppte av oss på vandrarhemmet som Pia och jag skulle bo på hela helgen. Efter att ha installerat oss på rummet drog vi tjejer iväg ner på stan där vi mötte upp några SRF-bekanta som vi hade lite uppladdning tillsammans med.
Syrran och jag gick iväg till Ullevi före de andra, för vi ville ju absolut se "förbandet" Sabaton. Vi missade så klart som vanligt början, men vi hann i alla fall se en del låtar.  :)



Efter ett inte allför långt soundcheck gick så äntligen Iron Maiden på. De levererade som vanligt; konserten var jättebra! De spelar inte bara; det är verkligen en hel show med scendekoren och Eddie som kommer ut och visar sig. Publiken drog igång en spontan hyllning någonstans mitt i konserten. Bruce försökte säga något efter en avslutad låt, men han fick ingen chans till det eftersom publiken väsnades så med "Maiden, Maiden, Maiden..." och applåder som bara fortsatte. Till slut satte han sig på scenen och "väntade ut" oss innan han kunde säga det han ville och konserten kunde fortsätta. Det är kärlek det!  :)






Lördagen - mellandagen. Här var tanken att det skulle ha varit lite bilder på rockers-ute-på-stan-och-insuper-metalstämningen-mellan-två-stora-konserter. Men det finns inga sådana bilder att visa, för inte en droppe alkohol förtärdes av oss den dagen. Vi tog oss faktiskt inte ens iväg från vandrarhemmet. Min roomie hade nämligen gjort sig illa kvällen innan och kunde knappt röra sig.  :(  Dagen tillbringades i sängen på rummet, förutom en kort stund på eftermiddagen när vi tog oss iväg och åt lite, och sedan igen på kvällen när vi gick ner till trädgården och satt där en liten stund.

Däremot kan jag visa en bild på utsikten från vårt rum. Jag måste säga att vandrarhemmet som vi bodde på överträffade verkligen förväntningarna. Med tanke på priset så var det rena lyxen! Det var rent och fräscht, och trevlig personal. Frukostbuffé ingick i priset, och där fanns restaurang, bar, lekpark, fotbollsplan, volleybollplan, minigolf, pool, bastu, jaccuzzi...
Jag kan lätt säga att jag kommer att bo där igen!  :o)




Söndag - Dagen då The Big Four (of Thrash) intog Ullevi. Pia var fortfarande ganska orörlig, så det blev en lugn uppladdning inför kvällens händelse. Vi gjorde oss i ordning och sedan satt vi vid poolen och åt lite mat och drack öl innan vi åkte ner på stan. Vi gick direkt in på Ullevi eftersom första bandet ut, Anthrax, redan hade spelat färdigt när vi kom. Megadeth och Slayer spelade sedan, men jag var ju där enbart för att se Metallica som avslutade kvällen.
Shit vilket tryck det var i publiken innan Metallica började spela! Hela Ullevi fullkomligt kokade redan innan det började; ljudnivån var nästan öronbedövande!  :P  En kvart sent klev de på, men som de gjorde det! Det var fullt ös i två timmar och tio minuter. Metallica´s musik river skönt i kroppen, och det här var hårt och brutalt. Publiken var som i extas hela konserten igenom; det var allsång i varje låt! Mass-psykos kan man nästan beskriva det som, det var helt otroligt! Jag har nog aldrig varit med om något liknande på någon konsert förut.  :O
(Jag såg lite av konserten på SVT-Play förut, men tyvärr kommer inte stämningen fram ordentligt, så tv-tittarna missade känslan som vi andra fick uppleva. Dessutom verkar det som att SVT slutade att sända innan konserten var slut, så tittarna missade flera låtar, bl.a. den som de gjorde ihop med Anthrax och Megadeth.)
Konserten i sig får högt betyg. Jag har ju sett dem flera gånger förut, men den här var den klart bästa hittills! Den platsar utan tvekan i toppen bland de bästa konserter som jag någonsin har sett.  :D

Syrran: Om du nu bara kommer att se en Metallica-konsert i ditt liv, så är det synd att det var den på Sonisphere 2009 som du såg, och inte den här!






Kommentarer
Postat av: joly

Jodå, vi fick allt se extranumrena på tv oxå. :) Blev positivt överraskad, det var en riktigt bra konsert, trots att jag inte är nåt Metallica-fan. ;)

2011-07-05 @ 13:03:25
URL: http://joly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0