En heldag med Raven

I dag var Raven med mig på praktiken/jobbet. Hon har haft en del tandsten och jag har länge tänkt att hon måste få en munsanering. Dessutom läcker hon fortfarande lite och det är ju drygt 2 1/2 år sedan alla urinprov och blodprovet och ultraljudet gjordes, så jag kände att jag ville göra ett nytt försök att hitta orsaken till läckaget.
Det blev en heldag. Vi började med att veterinären gjorde en allmän undersökning med att kolla hennes allmäntillstånd, lyssna på hjärta och lungor, titta på slemhinnor, osv.
Veterinären tittade också på hennes ena öga som hon har haft problem med. Nu är det inte lika rinnigt som tidigare, men beroende på hur ljuset faller på ögonen så ser man att det inte ser likadant ut som det andra. Jag vet inte om hon har problem med synen på det ögat, men något knas är det. Veterinären gjorde ett fluoresceintest på ögat och enligt det så är det i alla fall inget sår på hornhinnan.
Sedan fick jag sätta en kanyl på henne och ta ett blodprov som jag körde i analysapparaten. Blodprovet visade att alla värden är bra, och det är inga problem med njurar och lever. Skönt! När blodprovet var taget kopplade jag på henne ett dropp.
 
 
Strax före lunch röntgade vi hennes buk och urinvägar för att se om det eventuellt finns några urinstenar som orsakar läckaget, men på röntgenbilderna hittade vi inga synliga urinstenar.
Efter lunch var det dags för Raven att bli sövd inför munsaneringen. Sövningen gick bra, men munsaneringen var inte så rolig. Sedan tidigare har hon saknat nästan alla framtänder (på grunda av naturliga orsaker eller på grund av misshandeln?), och när vi började med tänderna visade det sig att hon skulle bli av med ännu fler. Hon hade inte bara tandsten utan även FORL (en tandsjukdom som drabbar katter och som yttrar sig i att tändernas emalj skadas och tänderna bryts av nära tandköttet och när pulpan blottas så innebär det en grym smärta), och tandsköterskan drog ut ganska många av hennes kvarvarande tänder. Nu har hon bara tre (!) tänder kvar, och även de har börjat angripas av FORL så de behöver också dras ut snart. Stackars lilla Raven!  :(
 
 
Medan hon var sövd passade vi på att ta ett urinprov för några olika analyser och en odling för att se om det finns något i urinen som kan ge svar på vad som är orsaken till läckaget. Beroende på vad det visar och eftersom det inte syntes några urinstenar på röntgenbilderna så kanske Raven får komma tillbaka för ett nytt ultraljud, men jag får veta i morgon vad veterinären har kommit fram till.
Raven har varit så duktig i dag! Hon tyckte inte att röntgen var så rolig och inte heller kanylen och droppet som satt fast på benet, men förutom det så har hon varit väldigt tapper hela dagen. Nu blir det antiinflammatoriskt och smärtstillande några dagar och enbart mjukmat i en vecka. Hon verkar må ganska bra i kväll, trots allt som hon har varit med om i dag. Nu ska hon få lite mera klappar och gos innan det är dags att sova.  :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0