Blött i köket

Vilken helg det har varit. Jag jobbade i Jönköping fredag kväll, lördag kväll och söndag kväll, och jag skulle egentligen ha jobbat i dag också men fick lite oplanerat vara hemma i stället.
När jag kom hem från jobbet strax efter kl. 23 i lördags kväll fick jag en mindre rolig överraskning; det var ca en cm högt vatten på hela köksgolvet.  :O  Först trodde jag att det var ett rör under diskbänken som hade gått sönder, men i det skåpet var det helt torrt. Då tänkte jag att det kanske var frysen som hade gått sönder och att isen i den hade smält och runnit ut på golvet, men både kyl och frys fungerade som de ska. Jag förstod inte alls var det kan ha kommit ifrån.
Jag koncentrerade mig på att först plocka bort saker som jag hade på golvet och sedan ringde jag jouren. Först kom en kille från ett vaktbolag och han försökte lokalisera läckan, han tittade på samma saker som jag hade gjort. Sedan öppnade han skåpet bredvid skåpet under diskbänken och därinne var allt dränkt i vatten, även på översta hyllan där jag hade bland annat några iskubsformar och även de var överfulla med vatten. Alltså måste vattnet ha kommit in i skåpet uppifrån och sedan ner på nästa hylla och ut på golvet. Men hur?
Vaktkillen ringde en saneringsfirma och efter en stund kom en kille därifrån för att hjälpa mig att få upp vattnet på golvet. Den killen trodde att det kanske var ett rör i väggen bakom skåpet som hade gått sönder och att vattnet hade sprutat in genom listen längst bak upptill i skåpet, men det borde inte ha slutat läcka av sig självt om det nu var ett rör som var sönder. Vi fick i alla fall upp nästan allt vatten och killen ställde in en fläkt i köket.
Klockan var nog efter 3 på natten innan jag äntligen fick sova. I går jobbade jag igen men jag åkte hem på kvällen för att vara hemma i dag när fastighetsskötaren skulle komma och titta på köket.
Han var här på förmiddagen i dag och tittade på skåpet som hade blivit dränkt i vatten. Enligt honom finns det inga rör i väggen bakom skåpet så den teorin höll alltså inte. Däremot hade min granne tydligen haft stopp i rören i lördags och en firma hade varit här och spolat dem. Den nya teorin är i stället att det hade blivit ett så starkt tryck att vatten hade sprutat in hos mig, men frågan är varifrån och hur har det lyckats komma in i det skåpet utan att blöta ner skåpet där rören finns?!?
Läget just nu är att fläkten ska stå kvar några dagar till och jag ska eventuellt få ett nytt skåp eftersom hyllan i det har svällt.
Det var inte så roligt när jag kom hem trött sent i lördags kväll men nu efteråt kan jag skämta lite om det, så när någon frågar vad det var som hade hänt svarar jag att katterna hade poolparty i köket.  ;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0