Tre hål i handen

I dag skulle jag göra en god gärning, men det gick inte lika enkelt och smärtfritt som det var tänkt. När jag skulle åka hem från Eleonor skulle jag ta med mig några av kattungarna som skulle få nya för-evigt-hem. Men när vi samlade ihop de som jag skulle ta med mig var det en av kattungarna som blev väldigt rädd och panikslagen av att bli instängd, så hon lyckades ta sig ut och samtidigt bita mig i handen.  :/
Resultatet blev att hon fick stanna kvar medan jag tog med mig bara två stycken i stället för tre och i min hand blev det tre blödande sår. Jag har ju varit med om detta förr, så jag vet ju vad som ska göras. Först tvättade jag av såren med vatten och sedan hällde jag på lite vanlig handsprit för det var den enda som var tillgängligt just då. Det gjorde så klart ont och det blev nästan genast lite svullet runt de tre bitsåren, men inte värre än att jag kunde köra bilen hem.
Nästa steg var ju att få antibiotika så när jag kom hem ringde jag till 1177. Stelkrampspruta behöver jag ju inte; det fick jag ju en när jag pluggade för fyra år sedan och blev biten av en råtta.  :/  Men antibiotika behövs nästan alltid efter ett kattbett eftersom ett sådant har hög infektionsrisk.
Jag ringde till 1177 mest bara för att höra om jag var tvungen att åka till akuten i dag eller om jag kan vänta med det tills i morgon. Sköterskan som jag pratade med tyckte efter min beskrivning av vad som hänt, var såren sitter och hur det ser ut och känns, att jag skulle åka in redan i dag. Hon föreslog att jag skulle boka en tid på jourcentralen för att slippa att sitta på akuten. Jag kollade upp det, men det fanns ju tyvärr så klart inte några sådana tider kvar i dag. Jag var inte så sugen på att tillbringa en lördagkväll (natt) på akuten när det förmodligen blir långa väntetider och ett kattbett nedprioriteras hela tiden för mer akuta fall, så jag jag tog ett eget beslut att avvakta tills i morgon förmiddag och söka vård då i stället när det förhoppningsvis inte blir lika långa väntetider.
Nu är det inte lika svullet längre, men jag har svårt att böja och räta på pekfingret och det gör fortfarande ont. Dessutom märkte jag när svullnaden gick ner att en av tänderna träffade precis vid en led och sådant måste (bör) alltid kollas upp av läkare, så alltså behöver jag nog åka in i morgon inte bara för att få antibiotika utan även för att få allt kollat. Det ska ju även anmälas till försäkringsbolaget, för det kan bli problem i leden många år efter att en skada har hänt. (Det fick jag lära mig av råttbettet, för det tog ju också i en led.  :/ )
Nu ska jag ta min stackars hand och lägga mig. Lite mys med mina egna katter också innan jag somnar.
 
Vad hände med kattungarna som jag hade med mig då? Jo de lämnade jag vidare för att de ska få komma till sina nya människor snart. Jag hoppas att de får det bra!   :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0